Idealne przedszkole. Jak wybrać odpowiednie przedszkole dla mojego dziecka?

Idealne przedszkole. Jak wybrać odpowiednie przedszkole dla mojego dziecka?

Zostając rodzicami, dziadkami, wychowawcami, nauczycielami czy dyrektorami przedszkola – często zastanawiamy się nad idealną formułą i poniekąd receptą na wychowanie naszego dziecka. Odpowiednią zarówno dla małego człowieka, dla którego przedszkole to bardzo ważny czas w rozwoju – jak i odpowiednią z naszego punktu widzenia – wychowujących, uczestników tego procesu. Dzieci w kolejnych fazach rozwojowych przejawiają tendencje i potrzeby – społeczne, emocjonalne, poznawcze – które są bardzo indywidualne i wynikają z ich dotychczasowych doświadczeń: z sytuacji w domu i rodzinie, doświadczeń ze zdrowiem, budowania więzi z otoczeniem oraz rówieśnikami, obserwacji świata etc.

Szukając przedszkola bierzemy pod uwagę potrzeby dziecka, jego indywidualizm, dopasowujemy bieg codziennych spraw, kalendarze domowników, oglądamy placówki, rozmawiamy z nauczycielami, zastanawiamy się i rozważamy tysiące ‘za i przeciw’. Jednak z rozmów z rodzicami wyłania się w miarę uniwersalny obraz idealnego przedszkola takiego, w którym:

 – dziecko czuje się szczęśliwe;

 – uczy się pod okiem zaangażowanej kadry, nauczycieli pracujących z pasja i oddaniem;

 – ma szansę na kontakt z otoczeniem, przyrodą i częste spacery;

 – zdrowo się odżywia;

 – jest traktowane z szacunkiem, indywidualnie a edukacja wspiera je i rozwija;

– jest dobry kontakt z kadra prowadzącą i administracją;

 – dziecko czuje się bezpiecznie i chce do niego wracać.

Odnosząc się do opinii i potrzeb rodziców, mogę podpisać się pod tym obrazem. Szczęśliwe dziecko w przedszkolu to takie, które wbiega do niego z uśmiechem na twarzy. To dziecko którego potrzeby emocjonalne i poznawcze są zaspokajane w miejscu bogatym w materiały dydaktyczne, pomoce edukacyjne wspierające jego rozwój. Podążając za słowami Marii Montessori – dziecko szczęśliwe odnajduje się w miejscu, które promuje jego samodzielność („pozwól zrobić mi to samemu”), wolność wyboru i kreatywną postawę ograniczane jedynie limitami czasu, miejsca, porządku czy zasad bezpieczeństwa. Dziecko czuje się dobrze i bezpiecznie w środowisku, w którym zasady funkcjonowania, pracy, zabawy i dyscypliny są jasno określone i przestrzegane przez wszystkich dookoła. Dlatego w przedszkolu tak ważna jest zaangażowana, harmonijnie współpracująca kadra wychowawców.

Rodzice wierzą obecnie, że dobry nauczyciel, to nie tylko ten z odpowiednim wykształceniem kierunkowym, w przypadku placówek obcojęzycznych – mówiący z właściwym akcentem i umiejętnie przekazujący wiedzę. Ważna jest misja, pasja, oddanie i poświęcenie – bo właśnie te cechy ma szansę przekazać swoim uczniom. Dzieci uczą się patrząc, obserwując, naśladując – przejmują wzorce zachowań, rozpoznają nasze reakcje oraz intencje. Dobry, prawdziwy nauczyciel – wychowawca powinien szanować dzieci, ich potrzeby i swoją postawą tworzyć wzór postępowania dla dzieci. To człowiek, który musi rozumieć formułę chłonnego umysłu dziecka i podążać za nim konsekwentnie wybierając i prezentując uczniowi materiały i koncepcje z dobrze dobranego otoczenia edukacyjnego. Personalnie wychowawca to osoba ciepła, pogodna, uśmiechnięta, cierpliwa i ciekawa swoich wychowanków. Taka, do której dzieci lgną i przy której czują się bezpiecznie w każdej sytuacji: ucząc się, bawiąc, biegając czy zadając pytanie.

Przez pierwsze 6 lat swojego życia dziecko uczy się 85-90% tego wszystkiego czego nauczy się w ciągu całego życia. Rozwija się jego motoryka – ruch jest niezwykle istotny w życiu małego człowieka. Dzięki rozwijaniu zdolności ruchowych dziecko może przemieszczać się i z łatwością poznawać nowe rzeczy, co z kolei sprzyja zrównoważonemu rozwojowi umysłu, jego chłonności, efektywności, ‘zapisywaniu’ doświadczeń. Otoczenie dziecka – klasa, ogród, miejsca spacerów to pierwszy przedszkolny świat, który posłuży mu do nauki i rozwoju w obu obszarach. Dlatego ważne jest by w klasie mogło poruszać się swobodnie, samo przenosić materiały edukacyjne z półek na ławkę i z powrotem, zasuwać i przysuwać krzesełko, przynosić kubki i talerze, nalewać sobie wodę etc. Przestrzeń do zabawy, nauki, spędzania wolnego czasu staje się przyjaznym, bezpiecznym światem – zaaranżowanym odpowiednio przez dorosłych i samodzielnie, odpowiedzialnie kształtowanym przez dziecko w procesie poznawania i uczenia się.

Zdrowe jedzenie – kolejny temat rzeka w przedszkolnym życiu – to pojęcie bardzo subiektywne, które zależy m.in. od tego w jakiej kulturze żywieniowej zostaliśmy wychowani (dzieci bardzo często i bardzo szybko ‘przechodzą’ na dietę rodziców), czy zwracamy uwagę na zalecenia popularnej ‘piramidy zdrowia’ zalecanej przez WHO czy ogólnych trendów. Dlatego bardzo ważne jest zbadanie zwyczajów żywieniowych po obu stronach – domu i przedszkola, by ustalić odpowiednią dietę. Obecnie nie ma zupełnie trudności w przygotowywaniu i dostarczaniu pełnowartościowych posiłków dla dzieci w przedszkolu. Może to być własna przedszkolna kuchnia, catering i domowe dania przynoszone przez uczniów. Trzeba jedynie zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia sytuacyjne (wymienianie się posiłkami) np. w przypadku dzieci uczulonych na pewne produkty żywnościowe lub dzieci, które nie tolerują glutenu.

Nie zapominajmy również o dobrym kontakcie nauczycieli i rodziców. Indywidualne spotkania, ogólne konferencje (wywiadówki) i warsztaty dla dzieci z udziałem rodziców, wspólne szkolne pikniki – to tylko niektóre z możliwości dyskusji z wychowawcą zarówno na temat codziennych spraw, potrzeb dzieci jak i progresu rozwojowego, sposobów rozwijania talentów i pasji. Warto zaprzyjaźnić się i rozmawiać z wychowawcą własnego dziecka i kadrą przedszkola, by lepiej zrozumieć cały proces funkcjonowania placówki i jej misję.

Czy istnieje zatem ‘recepta’ na idealne przedszkole? Moim zdaniem tak. Sami, krok po kroku ją zapisujemy. Pierwszym krokiem rodzica jest poznawanie dziecka, podążanie za nim w jego indywidualnej ścieżce rozwoju. Uwaga i zapewnienie bezpieczeństwa na tej drodze to ważny element późniejszych wyborów. Znając swoje dziecko i jego potrzeby, temperament, pasje i talenty, sposób w jaki najchętniej się uczy – łatwiej nam będzie wybrać przedszkole, gdzie będzie mogło się rozwijać harmonijnie, w zrównoważony sposób oraz w otoczeniu wspierającym jego decyzje i wybory podczas nauki. Pamiętajmy również, że placówki wychowawcze i wychowanie w domu rodzinnym to dwa niezbędne elementy, które pozostają w ciągłym ruchu. Żaden z nich nie zastąpi drugiego. Jedynie współpraca i harmonijne wspieranie rozwoju dziecka z obu stron zapewniają mu idealne warunki do rozwoju, nauki i poczucie bezpieczeństwa, kiedy dokonuje swoich pierwszych wyborów. Od rodziców i wychowawców zależy bowiem czy na zdobyta na etapie przedszkolnym wiedza, radość kształcenia się, kreatywność, poznawanie świata, umiejętne budowanie relacji z ludźmi, emocjonalne dojrzewanie, dokonywanie wyborów i samodzielność – to będą mocne strony i kapitał dziecka na przyszłość.

NASZE PLACÓWKI

  • Grupy Maluszkowe
    wiek: 12m - 2,5

    • Montessori Toddler School
      ul. Tatrzańska 5a,
      00-742 Warszawa
      www
    • Montessori Toddler School
      ul. Badowska 19,
      00-752 Warszawa
      www
  • PRZEDSZKOLA
    wiek: 2,5 – 5/6

    • Casa dei Bambini Warsaw Montessori
      ul. Badowska 19,
      00-752 Warszawa
      www
    • Casa dei Bambini Izabelin
      ul. Szkolna 16,
      05-080 Izabelin
      www
  • SZKOŁY
    wiek: 5/6 – 18

    • Warsaw Montessori School
      ul. Szwoleżerów 4,
      00-464 Warszawa
      www
    • Warsaw Montessori Middle School
      ul. Tatrzańska 5a,
      00-742 Warszawa
      www
    • Warsaw Montessori High School
      ul. Pytlasińskiego 13a,
      00-777 Warszawa
      www
    • Montessori Farm School
      Białka 155,
      21-300 Białka
      www