Wprowadzenie
Program Montessori Toddler School jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 12 do 30 miesięcy. Obejmuje on szereg elementów, które oferują różnorodne możliwości zdobywania doświadczenia, uczenia się i odkrywania świata, w którym żyją.
Życie praktyczne
Obszar ten jest zaprojektowany, aby pomóc maluchowi w dążeniu do samodzielności. Małe dzieci uwielbiają uczyć się i od razu sprawdzać to w działaniu. Praktyczne ćwiczenia zapewniają dzieciom wsparcie i dają szansę zdobywania umiejętności, które będą przydatne w dalszym procesie edukacji. Praktyczne ćwiczenia budują koncentrację, skupienie, koordynację ręka-oko, koordynację wzroku od lewej do prawej, od góry do dołu. Ćwiczenia te zapewniają również dziecku poczucie spełnienia i sukcesu. W skład ćwiczeń praktycznych wchodzą m.in.: zamiatanie, dbanie o rośliny i zwierzęta, mycie, nalewanie, nakrywanie do stołu i przygotowanie posiłków. Opieka nad samym sobą jest częścią kształtowania i zdobywania życiowej niezależności. Mycie rąk, twarzy, ubieranie, i sprzątanie są częścią codziennej rutyny.
Poznawanie świata poprzez zmysły
Świadomość tego obszaru w otoczeniu dziecka daje mu możliwość poznania świata przez własne zmysły. Zapraszamy dzieci do dotykania, smakowania, wąchania, słuchania i oglądania wszystkiego, co znajduje się w klasie. Każdy materiał z otoczenia edukacyjnego jest przyjazny i bezpieczny dla dziecka. W takich warunkach dziecko uczy się ufać swojemu otoczeniu i tworzy więź z miejscem, do którego codziennie wraca.
Język
Mówienie jest bardzo ważne dla maluszków, to taki okres w ich życiu, w którym język jest dopiero opanowywany. Wkrótce okaże się, że maluch wejdzie w etap, w którym słownictwo, wcześniej uśpione, ponownie pojawi się w użyciu. Eksplozja mowy zaczyna się w wieku około 2 lat. Do tego czasu dziecko może powiedzieć więcej niż 100 słów ale rozumie znacznie więcej. Dzieci są w tym wieku zdolne również do budowania krótkich zdań. To ogromny postęp, gdyż pokazuje w jaki sposób dziecko zaczyna rozumieć, że znaczenie pochodzi od sposobu łączenia słów. Rozmowy między dziećmi w tym wieku są istotną częścią dnia.
Sztuka i muzyka
Muzyka i sztuka to kolejne aktywności, które wzbogacają rozwój dziecka. Malarstwo, ciastolina, piosenki, śpiew, klaskanie do muzyki, taniec i gra na instrumentach tworzą piękną przestrzeń do interakcji między dziećmi, nauczycielami i szkołą. Muzyka generuje doświadczenia, które tworzą coraz więcej połączeń nerwowych w mózgu dziecka. Te połączenia pomogą dziecku w zdobywaniu wiedzy, w niemal każdym obszarze późniejszej edukacji. Muzyka jest również przyjemnością do malucha. Może go pobudzać, ale także uspokoić i dać poczucie komfortu.
Prace artystyczne skupiają się na sferze zmysłowej i fizycznej. Poprzez operowanie pędzlem i przenoszenie farby na papier – dziecko wykonuje stosunkowo skomplikowane zadanie, wymagające skupienia i koncentracji. Powtarzalność i systematyczność ćwiczeń czyni dziecko zręcznym i przygotowuje do wykonywania coraz bardziej skomplikowanych czynności oraz używania coraz bardziej zaawansowanych narzędzi.
Wyposażenie klas / zajęcia w ogrodzie
Meble oraz materiały składające się na wyposażenie klas wewnątrz oraz przestrzeń na zewnątrz zostały zaprojektowane do rozwoju i nauki koordynacji oraz motorycznych umiejętności dziecka. Wspinaczka, pchanie, skakanie, bieganie i rzucanie to regularne zajęcia. Sprzęt jest miękki i wytrzymały, do wielokrotnego wykorzystania. Dzieci potrzebują także różnorodnych powierzchni do chodzenia: żwir, trawa, ziemia, cement, drewno, dywan.
Przyroda
Stały kontakt z naturą jest ważnym elementem tradycji Montessori. Zwierzęta, którymi dzieci się opiekują można znaleźć w każdej szkole Montessori. Dzieci uczą się kochać i dbać o naturę poprzez interakcje ze zwierzętami w szkole i w domu. Ta miłość jest również pielęgnowana przez wyprawy do parku, sadzenie kwiatów, zbieranie warzyw, uprawy ogrodów i karmienie zwierząt.